WEKO3
アイテム
第二外国語への動機--日本における予備的調査
https://meilib.repo.nii.ac.jp/records/40
https://meilib.repo.nii.ac.jp/records/408410835e-b3d6-4776-849f-4eb625db3c67
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-08-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 第二外国語への動機--日本における予備的調査 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Motivation for second language learning: an exploratory study in Japan | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
Gladman, Tehmina Banatwala
× Gladman, Tehmina Banatwala× Szarkowski, Amy× Curl, Layton Seth |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論文は日本における第二外国語学習意欲の研究である。英語のみで教育を受ける日本の大学生の内的意欲、外的意欲、意欲のなさ、多文化を理解したいという意欲、旅行や仕事のために外国語を学びたいという意欲が計測された。過去の研究結果(Gardner, 1985, Gardner & Smythe, 1975, Trafford, 1995, & Wright, 1999)から意欲について年齢差と性別差があることが仮定された。総合的に女子の意欲の高さが仮定された。大学一、二年生は高い内的意欲と意欲のなさを示す一方、大学三、四年生は大学卒業後の生活を考慮し始める為に高い外的意欲を示すことが仮定された。この大学の特性から、中退せずに在籍し続ける学生は総合的に意欲が高く、同時に意欲のなさは低いことが仮定された。結果として三つの異なる分野の意欲においては性別差が発見されたが、それらは仮定と相違していた。またひとつの分野の外的意欲と意欲のなさにおいては年齢差が発見された。しかし、上記以外には、特に顕著な相違は発見されなかった。今回発見された様々な相違についての可能な説明と日本の大学における学習意欲の研究をこれからどう進めるべきかについて考察された。 This paper presents a study of second language learning motivation in the Japanese context. Students at a sheltered immersion English college in Japan were measured on the variables of intrinsic, extrinsic, and amotivation as well as integrative and instrumental motivation. Based on previous research (e.g. Clark & Trafford, 1995; Gardner, 1985b; Gardner & Smythe, 1975; Wright, 1999) it was hypothesized that there would be differences in motivation both by age and sex. Females were hypothesized to show higher levels of motivation overall. Younger students were hypothesized to show higher levels of intrinsic types of motivation and higher levels of amotivation, while older students were expected to show higher levels of extrinsic motivation as they begin to focus on their lives after graduation from university. It was also hypothesized that based on the unique nature of the university, students who stayed would show high levels of motivation overall and correspondingly low levels of amotivation. Results showed sex differences in the levels of intrinsic motivatio —accomplishment; extrinsic motivation—introjected regulation; and extrinsic motivation—external regulation. However, these differences were not in the expected direction. Age differences were also found in levels of extrinsic motivation— external regulation and amotivation. However, aside from these specific domains of motivation, there were no major differences found across the spectrum of motivational levels. Discussion focused on possible explanations for the differences that were discovered as well as possible ways forward in researching motivation in Japanese universities. |
|||||
書誌情報 |
比較文化 en : Comparative culture,the journal of Miyazaki International College 巻 13, p. 87-96, 発行日 2007 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 宮崎国際大学 |